Ahlan! ~Blog j-QAF SK Jelawat~

أهلا وسهلا ومرحبا بكم



BARISAN GURU SKJ... (PUZZLE MODE). CHECK IT OUT!~



ALbUm KBS j-QAF SK JELAWAT


album p n p j-QAF sk jelawat


Thursday, December 25, 2008

KEM bestari solat 2008 SIRI 4

Alhamdulillah... Kem Bestari Solat Siri 4 telah berjaya diadakan pada Oktober 2008. Segalanya berjalan dengan baik dan meriah. Murid yg menjadi sasaran adalah murid j-Qaf iaitu mereka dari Tahun 1 - tahun 3.

Pelbagai aktiviti telah diadakan... Antaranya pertandingan Azan dan Iqamah, Kuiz Bacaan Dalam Solat, Kuiz Bacaan Ayat-ayat hafazan dan pelbagai lagi. PuterA puteri SKJ nampaknya begitu teruja dengan hadiah pelbagai yang disediakan oleh pihak sekolah. Mereka juga kelihatannya begitu dahagakan ilmu. -..Wahai guru..., kalianlah harapan kami. Didiklah kami ini...- Bermul jam 7.30 pagi hingga 4 ptg mereka bersama-sama di Dewan SKJ untuk menjayakan program.

Panitia Pendidikan Islam; yang terdiri Barisan Guru Pendidiikan Islam, dan Guru j-Qaf ... serta dengan kerjasama erat guru2 KAFA bersama-sama merealisasikan program yang mendidik jiwa ini. Alhamdulillah... :) Kami bertuah kerana perjuangan kami sentiasa mendapat sokongan, dorongan dari pihak pentadbir sekolah kami. Percayalah, kita adalah sebuah keluarga harmonis! ;)

Adik Aiman kelihatan gemuruh + ceria untuk memulakan bacaan Surah-Surah Hafazan...

Kami gembira sertai KBS! Demikianlah agaknya suara hati putera puteri SKJ pd saat ini~

Antara yg menyertai Amali Solat... Khusyuknye!!! ;)
*10 pesrta mewakili 1 kumpulan...*

j-QAF

1. Model Kelas Pemulihan Jawi ( j )

Model Pemulihan Jawi diperjelaskan di dalam Buku Panduan Perlaksanaan Model kelas Pemulihan Jawi. Ia akan diajar oleh guru khas pemulihan jawi dalam waktu yang sama dengan kelas jawi biasa di semua sekolah dengan menggunakan modul pengajaran dan pembelajaran (P&P) yang disediakan oleh Kementerian Pelajaran. Semua sekolah hendaklah menubuhkan Kelab Seni Tulisan Jawi dan menjalankan aktiviti pengukuhan di peringkat sekolah dengan menyediakan bahan-bahan bacaan tambahan yang bersesuaian serta mempertingkatkan penggunaan kemudahan ICT sedia ada.

6 Bulan Kedua

6 Bulan Pertama

Tahun

1 waktu seminggu

2 waktu seminggu

Tahun 1

1 waktu seminggu

Tahun 2 – Tahun 6

2.. Model Khatam Al-Quran ( Q )

Khatam Al-Quran diperjelaskan di dalam buku panduan Perlaksanaan Program Khatam Qur’an Model 6 Bulan dan Buku Panduan Program Khatam al-Qur’an Model Tasmik.

Model 6 Bulan dilaksanakan mengikut modul yang telah ditetapkan dengan menggunakan peruntukan waktu PI sedia ada. Model ini akan menggunakan pendekatan talaqqi dan musyafahah. Murid yang belum menguasai bacaan al-Quran dibimbing dengan kaedah IQRA’, sementara yang telah menguasainya diteruskan menggunakan model khatam al-Quran.

Model Tasmik pula dilaksanakan di luar waktu persekolahan normal mengikut kesesuaian dan keupayaan murid serta dengan persetujuan ibu bapa mereka dan kesediaan guru pembimbing yang terdiri daripada guru j-QAF, GPI, guru-guru mata pelajaran lain yang berkemampuan, atau pembimbing luar yang sesuai. Guru pembimbing tersebut hendaklah dilantik secara rasmi oleh pihak sekolah dan insentif khas wajar dipertimbangkan.

3. Model Bahasa Arab ( A )

Pengajaran Bahasa Arab yang sedang dilaksanakan pada masa ini di sekolah-sekolah kebangsaan akan diperluaskan pelaksanaannya di semua sekolah. Status mata pelajaran ini adalah sebagai mata pelajaran pilihan. Walau bagaimanapun murid diwajibkan memilih Bahasa Arab sekiranya tidak mengambil mata pelajaran Bahasa Cina dan Tamil. Peruntukan waktu adalah 60 minit seminggu dan diajar oleh guru Bahasa Arab yang dilantik khusus.

4. Model Fardhu Ain ( F )

a. Model PAFA-KAFA b. Model Kombinasi j-QAF c. Model Kem Bestari Solat